بررسی زندگی روزمره در نگارگری ایرانی از اواخر دوره تیموری تا اواخر دوره صفوی – پروژه عملی: تصویرگری به روش ایرانی اسلامی از موضوعات مضامین زندگی روزمره در نگارگری ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده سامیه حسینی بای
- استاد راهنما پرویز اسکندرپور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده : در نگارگری ایرانی از گذشته دور تا به حال همواره شاهد وجود مضامین عرفانی و مینویی و موضوعات ?رمانی بوده ایم. در سیر مطالعاتی نگارگری، افرادی برای معرفی این گونه مضامین به پژوهش پرداخته اند و نگارگری را از منظر توجه به عالم مثال و مضامین عرفانی، حماسی و تغزلی و اخلاقی ارزشمند یافته اند حال ?ن که این تحقیق بر آن شده است که با توجه خاص به زندگی متعارف و روزمره مردم، کارگران، عشایر و روستائیان و ... را در زندگی متعارفشان مورد توجه قرار دهد. مطالعه موردی این پایان نامه با تاکید برآثار نگارگران در بازه زمانی اواخر تیموری تا اواخر صفوی انتخاب شده است. از آن جا که در اواخر قرن نهم ه. ق با ظهور هنرمندانی همچون کمال الدین بهزاد که از نگارگران واقع گرا می باشد ?ثاری متفاوت پدید آمد و جهان واقعی رخ نمود و در رویکرد این گونه هنرمندان در توجه به زندگی متعارف و روزمره مردم نشان می دهد که جلوه های ویژه ای از زندگی متعارف بازتابیده است. این گرایش در میان نقاشان مکاتب بعدی( صفوی: قزوین، مشهد، شیراز) توسط هنرمندانی چون میرسیدعلی، میرزا علی و محمدی و ... نمود بیشتری می یابد و در آخر در مکتب اصفهان ظهور هنرمند شاخص مردم نگار، رضاعباسی این سیر به تکامل نهایی خود می رسد.که البته تاثیرپذیراز نقاشی غربی( اومانیستی) هم مزید بر علت بود. به منظور بررسی مضامین روزمره و متعارف در نگارگری تیموری تعداد ده نگاره از آثار کمال الدین بهزاد انتخاب شده است. در دوران صفوی نیز برای بررسی موضوع، جمعاً تعداد سی و نه نگاره جهت بررسی انتخاب شده است: ده نگاره درمکتب تبریز، هفت نگاره در مکتب قزوین، دو نگاره متعلق به مکتب مشهد، یک نگاره متعلق به مکتب شیراز و در مکتب اصفهان نیز به بررسی بیست و دو نگاره از رضا عباسی و پنج نگاره مربوط به هنرمندان اواخر صفوی انتخاب شده است. این بررسی طی روند مطالعاتی به نتایج بسیار معقول و جالبی رسید که نشان داد زندگی متعارف هیچ گونه خللی در رویکرد عرفانی و حماسی و عاشقانه ندارد بلکه عدم توجه به موضوعات زندگی متعارف و روزمره سبب کاستی تصویرپردازی و در نتیجه عدم توفیق در تاثیر گذاری و تبیین موضوعات فوق نیز می شود. کلمات کلیدی: زندگی روزمره، نگارگری، دوره تیموری، عصر صفوی
منابع مشابه
بررسی مولفه های جامعه شناختی شهری در نگارگری ایرانی (اواخر دوره تیموری تا اوایل دوره صفوی)
توسعه و آبادانی شهر هرات، رواج شهر نشینی، آزادی اندیشه، تساهل و تسامح مذهبی و دوران صلح و آرامش حکومت سلطان حسین بایقرا تغییرات عمده ای را در ساختار فرهنگی و هنری جامعه شهری هرات بخصوص در نگارگری به وجود آورد. کمال الدین بهزاد هنرمند برجسته این دوره تحت تاثیر شهر هرات ارزش های مستقر در جامعه را در آثارش نمایان کرد و نگاهش را به شهر و مولفه های شهری و رفتارهای شکل گرفته در فضای کالبدی آن معطوف ک...
بررسی اثر نومادیسم بر ساختار نظامی ایران از دوره صفوی تا اواخر دوره قاجار
کوچنشینان در طول سه هزار سال گذشته همواره نقش فعالی در امور سیاسی و پاسداری از مرزهای ایران به عهده داشتهاند. جامعه عشایری ایران در طی همجواری خود با جوامع روستایی و شهری دارای انواع تعاملات مسالمتآمیز و گاه خشونتآمیز بوده است. سران ایلهای جامعه عشایری در برانداختن و تشکیل حکومت-های پیشامدرن در ایران نقش مؤثری داشتهاند، تا آنجا که برخی محققان جامعه عشایری و نظام ایلی را یکی از موانع شکلگ...
متن کاملپدیدار شناسی وبگردی در زندگی روزمره ایرانی
امروزه با گسترش رایانه در خانواده های ایرانی، روز به روز به کاربران اینترنت افزوده شده و به تبع آن، وبگردی به عنوان یک پدید ه ی نوظهور در زندگی روزمر ه ی ایرانی پدیدار گشته است . به عبارت دیگر، وب به مثابه یک نیروی اجتماعی عظیم، اعمال قدرت کرده و به بخشی جدای ی ناپذیر از زندگی روزمر ه ی بسیاری از ایرانیان بدل شده است. گستره ی اعمال نفوذ وبگردی در قال ب های نوین کسب و کار و ورود به بازار مصرف مج...
متن کاملبررسی نقوش و ساختار معماری و انعکاس آن در نگارگری ایرانی (دوره ایلخانی تا اواخر صفویه)
این رساله با موضوع بررسی نقوش و ساختار معماری در نگارگری ایران دوره های ایلخانی تا اواخر صفویه پیش می رود. هدف از انتخاب این موضوع بررسی معماری ایرانی در نگاره های هم زمان است؛ معماری ایران به لحاظ ساختاری، نقوش و تزئینات بسیار غنی می باشد و نقاشی ایران از گذشته تا کنون همواره از این هنر و نقوش بهره مند بوده است. حال یه صورت نمادین، سمبلیک و یا عینی، که در نگارگری بسیار مورد توجه قرار گرفته است...
بررسی تطبیقی نگارگری مکتب دوم تبریز و باغ ایرانی در دورۀ تیموری و صفوی
در اواخر سدۀ نهم در بطن تجریدگرایی نقاشی ایران تمایلی آشکار به بازنمایی جهان محسوس زاده میشود. گرایش به واقعگرایی که ابتدا در نگارگری مکتب هرات و در نگارههای بهزاد پدیدار شد همچون خط پیوستهای آثار هنرمندان اواخر سدۀ نهم و دهم ه.ق را به هم پیوند میدهد. با انتقال بهزاد به تبریز هنرمندان نگارگری مکتب دوم تبریز به پیروی از سنت بهزاد، بیآنکه با بینش آرمانی هنر نقاشی قطع رابطه کنند، نگاهشان را ...
متن کاملبررسی اثر نومادیسم بر ساختار نظامی ایران از دوره صفوی تا اواخر دوره قاجار
کوچ نشینان در طول سه هزار سال گذشته همواره نقش فعالی در امور سیاسی و پاسداری از مرزهای ایران به عهده داشته اند. جامعه عشایری ایران در طی همجواری خود با جوامع روستایی و شهری دارای انواع تعاملات مسالمت آمیز و گاه خشونت آمیز بوده است. سران ایل های جامعه عشایری در برانداختن و تشکیل حکومت-های پیشامدرن در ایران نقش مؤثری داشته اند، تا آنجا که برخی محققان جامعه عشایری و نظام ایلی را یکی از موانع شکل گ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023